کم توانی ذهنی :
از نظر تاریخی تعریف کم توانی ذهنی تنها براساس اندازه گیری هوش استوار بوده و بیش از درمان و آموزش بر مراقبت روزمره و نگهداری تأکید می کرد . در سال های اخیر مفهوم مهارت های سازشی ، نقش مهم و روز افزونی در تعریف و طبقه بندی افراد با کم توانی ذهنی بازی می کند .
یکی از تعریف هایی که در مورد کم توانی ذهنی به صورت گسترده ای مورد پذیرش قرار گرفته است ، تعریف انجمن کم توانی های ذهنی و رشدی آمریکا است . این سازمان از متخصصانی با پیشینه و تخصص های گوناگون نظیر پزشکی ، حقوق و آموزش تشکیل شده است . این انجمن ، کم توانی ذهنی را بدین شرح تعریف کرده است :
کم توانی ذهنی به محدودیت های بنیادی در کارکرد فعلی اشاره دارد. این امر با کارکرد ذهنی که به طور معناداری پایین تر از حد میانگین است ، مشخص می شود ، که به طور همزمان با محدودیت هایی در دو یا چند حیطه از مهارت سازشی همراه است که عبارتند از :
استفاده اجتماعی
ارتباط
خودیاری
زندگی خانوادگی
مهارتهای اجتماعی
خودمختاری
بهداشت و ایمنی
کار کرد تحصیلی
اوقات فراغت
کار
کم توانی ذهنی پیش از هجده سالگی نمایان می شود.
هوش
کارکرد ذهنی که به طور معناداری کمتر از میانگین است، توسط آزمون هوش استاندارد اندازه گیری می شود . در آزمون هوش ، نمره فرد با میانگین سایر افرادی آزمون بر روی آنها اجرا شده ( نمونه هنجاری ) مقایسه می شود . میانگین آماری برای آزمون هوش معمولا ۱۰۰ در نظر گرفته می شود . فردی که نمره او بیش از دو انحراف معیار زیر نمره میانگین ۱۰۰ آزمون هوش قرار می گیرد ، در تعریف انجمن کم توانی های ذهنی و هوشی آمریکا در زمره کارکرد ذهنی کمتر از میانگین قرار می گیرد . این بدان معناست که افراد با هوش بهر تقريبا ۷۰ تا ۷۵ و کمتر از آن دارای کم توانی ذهنی هستند .
مهارت های سازشی
انجمن کم توانی های ذهنی و رشدی امریکا ده حیطه مهارت سازشی را توصیف می کند که در زندگی مهم هستند : ارتباط، خودمراقبتی ، زندگی خانوادگی ، مهارت های اجتماعی ، استفاده اجتماعی، خود هدایتی ، بهداشت و ایمنی ، کارکردهای تحصیلی ، اوقات فراغت وکار، چنانچه فردی در این مهارت های سازشی دچار محدودیت باشد ، نیازمند برخی کمکها با حمایت اضافی به منظور مشارکت کامل در زندگی خانوادگی و اجتماعی است .
مهارت های سازشی نیز همانند هوش می توانند توسط آزمون های استاندارد مورد اندازه گیری قرار گیرند . این گونه آزمون ها که اغلب مقیاس های رفتار سازشی نامیده می شوند . معمولا از مصاحبه های ساختارمند یا مشاهده مستقیم برای دستیابی به اطلاعات استفاده می کنند . مقیاس های رفتار سازشی ، توانایی فرد در برآورده ساختن نیازهای فردی (نظیر بهداشت ) و برقراری ارتباط مناسب با دیگران در موقعیت های اجتماعی را اندازه گیری می کنند . مهارت های سازشی را هم چنین می توان توسط ارزیابی غیررسمی نظیر مشاهده به وسیله اعضای خانواده یا متخصصانی که با فرد آشنا هستند یا از راه یادداشت های داستان گونه ، اندازه گیری کرد .
کاردرمانی به صورت جامع بر روی تمامی مهارت های مورد نیاز این کودکان برنامه ریزی و درمان انجام داده تا به بهترین شکل برای زندگی مستقل آمادگی پیدا کنند
کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی درنا با کادر تخصصی خود به صورت جامع به درمانو توانبخشی این افراد میپردازد و برای تحصیلات اکادمیک امادگی لازم را ایجاد میکند.